Stäng formuläret

Jag vill starta ett projekt tillsammans med er

Jag fyller i det här formuläret för jag vill att ni ska ta kontakt med mig ASAP!

Osolo Consultant Group AB

HANDELSRÅDET

Ny webbplats som började med strategi- och konceptarbete där mål, informationsstruktur och design för webbplatsen togs fram.

UTMANINGEN


Handelsrådet önskade en webbplats som var mer modern, mer användarvänlig och där det var lättare för besökarna att hitta rätt bland den mängd information som publiceras rörande aktuell handelsforskning. De sökte en ny digital partner och hade också önskemål om en ny mer flexibel och lättanvänd webbplattform.


Ett önskemål var att få en lättarbetad och flexibel webbplats med bra stöd för redaktören att arbeta med och fylla på information i och gärna en open source-plattform.

LÖSNINGEN


Efter ett inledande strategi- och konceptarbete sattes mål för webbplatsen, informationsstruktur bestämdes och designen togs fram. Som publiceringsverktyg valde vi därför WordPress med plugins för dynamiskt innehåll, fritt skapande av formulär, hantering av metadata för sökmotoroptimering och liknande.


Webbplatsen är responsiv och har hög tillgänglighet. Stor vikt har lagts vid att underlätta för besökare att hitta i den stora informationsmängd som publiceras relaterat till den forskning inom handelsområdet som Handelsrådet årligen delar ut pengar till.

STRATEGI & KONCEPT


Arbetet började med en nulägesanalys av dåvarande webbplats då vi tittade på besöksstatistik, innehåll, kommunikation, uttryck och konverteringspunkter. Därefter genomfördes workshops tillsammans med Handelsrådet. Syfte och övergripande mål med webbplatsen bestämdes, samt att vi bröt ner dessa i målsättningar och mätpunkter. För att få en ökad förståelse för besökarnas behov gjorde vi en analys av målgrupperna och identifierade personer ur dessa. Vi tittade på närvaron i andra kanaler – exempelvis hur vi skulle kunna tillgängliggöra Handelsrådets material i sociala medier för ökad spridning.


Under konceptfasen anpassade vi befintlig grafisk profil för det digitala. Innan vi började arbeta med look and feel i detalj togs ett antal wireframes fram. Med syfte att visualisera hur informationen skulle struktureras och hur vi tänkt att besökaren ska använda webbplatsen. Vi ville underlätta för besökare att hitta i den stora informationsmängd som publiceras relaterat till den forskning inom handelsområdet som Handelns Utvecklingsråd årligen delar ut pengar till.


KARRIÄR I HANDELN


Karriär i handeln riktar sig till alla som vill börja jobba och utvecklas i handeln. Här finns information om yrken och utbildningar, samt ett stöd för lärande på arbetsplatser.


YRKESKARTAN


För att synliggöra de yrken och karriärvägar som finns i handeln, har Handelsrådet tagit fram en yrkeskarta med ett antal vanliga yrken i handeln. Yrkeskartan innehåller yrkes- och kompetensbeskrivningar, intervjuer med personer som jobbar i branschen och information om vilka utbildningar som finns för respektive yrke. Med hjälp av yrkeskartankan du hitta en väg som passar dig!



SAMVERKANSSTÖDET


Det finns många tillfällen då studerande kommer till en arbetsplats för att lära sig av arbetslivet. För att stödja studerande och handledare har Handelsrådet tagit fram ett samverkansstöd för lärande på arbetsplatser i handeln. Samverkans­stödet innehåller aktiviteter och uppslag, ett handledarstöd och en webbaserade APL-loggbok för kommunikation mellan studerande, handledare och lärare.


”Verksamheten och mängden information har vuxit mycket sedan starten runt 2007 då den första hemsidan togs fram, så vi kände att vi behövde göra ett rejält omtag. Den nya hemsidan får dels ett modernt och luftigt utseende med mer färg och bilder samtidigt som den ökade mängden information struktureras och visas på ett bättre sätt. Vi valde även en responsiv lösning för att göra webbplatsen mer användarvänlig för den ökande mängden användare som besöker oss från surfplattor och mobiler.

Jag har upplevt Osolo som en kreativ och lyhörd partner som har funnits med under hela processen och både lyssnat och gett värdefulla råd för att skapa en attraktiv sajt.”
Jenny Dahlerus, informatör och ansvarig för projektet på Handelsrådet Se resultatet på http://www.handelsradet.se