Nu är det bara ungefär ett år kvar innan den nya tillgänglighetslagen träder i kraft. Den 28 juni 2025 träder EU:s tillgänglighetsdirektiv i kraft som svensk lag. Det innebär att webbplatser och digitala tjänster måste uppfylla en del krav kring innehåll, funktion och design – annars finns risk för juridiska påföljder som kan bli kostsam. I den här snabbguiden kan du finna svaren på dina frågor.
Lagen, som grundar sig i direktivet från EU, syftar till att göra det enklare för alla att använda och interagera med digitala tjänster och produkter. Detta inkluderar bland annat datorer, smartphones, banktjänster, nyhetspublicering, appar och e-handel. Vi på Osolo tycker att det är bra att detta händer för det kommer innebära att produkter och tjänster kommer att bli mer användarvänliga för alla användare.
Om du har en webbplats som är tillgänglighetsanpassad kommer fler att använda den. Webbplatser och tjänster som är utvecklade och designade utifrån ett tillgänglighetsfokus är oftast enklare att använda. De är tydliga och det går snabbt att hitta rätt. En effekt av detta kan vara ökad trafik till webbplatsen och högre konvertering.
Tillgänglighetslagen kommer ställa högre krav på att webbplatser, produkter och tjänster lever upp till EU-direktiven. Dessa måste anpassas för alla med olika slags utmaningar som dyslexi, synnedsättning, hörselnedsättning, rörelsehinder och kognitiva svårigheter. Det handlar om långvariga, permanenta eller kortvariga utmaningar som en person ställs inför och ändå utan problem ska kunna, exempelvis, handla en produkt i en webbshop.
Här är några exempel på produkter och tjänster som påverkas av tillgänglighetslagen:
Vad innebär detta då rent konkret för en webbplats, e-handel eller tjänst? Jo, tillgänglighetslagen innehåller cirka 50 olika riktlinjer som du måste ha koll på. Ur ett brett perspektiv gäller lagen information, innehåll, design, funktion, kod och användargränssnitt. Här nedan kommer några mer detaljerade exempel som finns specificerade i den senaste versionen av WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
Riktlinjerna handlar om att kod är skriven och uppbyggd på rätt sätt och i rätt ordning, att innehållet är tillgänglighetsanpassat och det visuellt presenteras på ett användarvänligt sätt.
I dagsläget är det version WCAG 2.2 AA som gäller. Här finns en checklista om du vill få lite bättre koll på vad som kommer att gälla framöver.
I nuläget är det endast nya produkter och tjänster som kommer att omfattas av de nya kraven på tillgänglighet. Även om du har en webbplats eller e-handel som är utvecklad innan lagen träder i kraft och kan därför leva kvar ett tag till i sin nuvarande form, är det redan nu toppen att börja ser över och göra anpassningar i din befintliga lösning.
Men okej, vad händer om du inte följer lagen? Jo, det kan bli dyrt att inte ha en tillgänglighetsanpassad sajt enligt de nya riktlinjerna. Du kan få böter mellan 10 000 upp till 10 miljoner kronor. Alltså, en tillgänglighetsanpassning av din webb är värd sin investering på många sätt. Vem vill inte vara tillgänglig och inkluderande?
De företag som i nuläget inte omfattas av den nya lagen är så kallade mikroföretag, dvs företag med färre än 10 anställda och en årsomsättning eller en balansomslutning som är minde än 2 miljoner euro.
Tillgänglighet är något som vi på Osolo tycker är viktigt. Det handlar om du som erbjuder en produkt eller tjänst visar en omsorg för dina kunder och användare genom att tillhandahålla en sajt eller tjänst som är inkluderande och hjälpsam.
Tillgänglighet gynnar alla, både användare och ditt företag. Användarna får en positiv upplevelse av ditt varumärke, vilket kan öka nivån av engagemang och lojalitet. Google och andra sökmotorer kommer att gilla din sajt mer och ge dig bättre placering i sökresultaten. Hur bra är inte det? För nu kommer även de som inte behöver tillgänglighetsanpassningar kunna hitta din sajt mycket enklare via en sökning.
Så, en investering i att göra din webbplats tillgänglig för alla är positivt för ditt varumärke. Driver du någon form av e-handel kan din försäljning på webben öka.
Vi kan hjälpa dig med en så kallad UX-review där du får ett utifrånperspektiv på din webbplats. Vi tittar på användarvänlighet, informationsstruktur, design och hur du kan förbättra upplevelsen kring ditt varumärke och webbplats.
Vill du veta mer? Skicka gärna ett mejl till markus.ojanpera@osolo.se