Stäng formuläret

Jag vill starta ett projekt tillsammans med er

Jag fyller i det här formuläret för jag vill att ni ska ta kontakt med mig ASAP!


Så stärker du och utvecklar ditt varumärke med webbplats och e-handel - 5 tips för framgång!

Bra produkter och tjänster kommer man förstås långt med. Men inte hela vägen! Vi på Osolo har lång erfarenhet av att hjälpa dig som kund att nå ut och stärka ditt varumärke online. Du kan din produkt bäst, vi kan hjälpa dig att synas i bruset. Här är våra fem bästa tips för att stärka och utveckla ditt varumärke online - med en riktigt bra webbplats och e-handel.

28 JUN 2022

Markus Ojanperä

markus.ojanpera@osolo.se


TIPS 1
Utgå från nuläget - och blicka sedan framåt


Det första och viktigaste steget är att analysera nuläget innan du blickar framåt. Var befinner sig ditt varumärke idag och vart vill du nå?


Ställ viktiga frågor till dig själv. Hur bemöter du din målgrupp? Var möter du din målgrupp? Hur ser affären ut? Vad erbjuder du? Vad står du för? Vad är din mission? Och, inte minst viktigt, hur står du dig i förhållande till dina konkurrenter? 


Gör helt enkelt en statuscheck av ditt varumärke. I analysen ingår också att se vad ditt företag har för begränsningar och möjligheter just nu - med din nuvarande webbplats, din e-handel och din tekniska plattform. 


Alla är vi olika och ditt mål är unikt för dig. Kanske vill du sälja skräddarsydda smycken och kommer fram till att du behöver det personliga mötet med kunderna för att förstå vad de vill ha? Eller så inser du att du behöver utveckla din e-handelslösning, eftersom du har som mål att skala upp din verksamhet, bredda målgruppen och nå ut på fler marknader? 


 


TIPS 2
Tänk långsiktigt


Ingenting händer över en natt. Om det gör det så handlar det ofta om de där ”15 minuterna i rampljuset”… sen är framgången (poff!) borta. Ska du lyckas med att utveckla din affär och ditt varumärke online behöver du tänka långsiktigt. Du behöver ha ett långsiktigt engagemang och långsiktiga mål. 


Sätt ett tydligt mål - till exempel fem år framåt i tiden. Sätt upp ett antal delmål under vägen.


Du kan absolut börja i en liten skala. Väx sedan successivt, ta nya steg framåt och skala upp din digitala närvaro och affär i din egen takt. Var beredd på att du behöver vara engagerad och fokuserad på dina mål för att lyckas, oavsett om det handlar om att få in kunder till din smyckesbutik eller nå ut till hela världen med en e-handel. 


Sammanfattningsvis: Tänk långsiktigt, ta det i din egen takt, jobba hårt. Och se till att fira lite varje gång du når ett delmål! 😊


 


TIPS 3
Utseende och upplevelse = viktiga grejer


När du har ett tydligt mål och är inställd på att jobba långsiktigt är det dags att gå vidare i arbetet.


A och O är att ditt varumärke ska ha en tydlig identitet - en röd tråd som går genom all din visuella kommunikation. Utan den röda tråden blir målgruppen förvirrad. Ditt företag upplevs inte som riktigt seriöst och pålitligt, och helt plötsligt kan de där målen som du satt upp vara svåra att nå.


Vad är det då som krävs? Egentligen är det inte svårt. Det handlar om enkelhet och tydlighet. Tänk helhet. Typsnitten, färgerna, logotypen, grafiken och bilderna ska höra ihop. De ska vara genomarbetade och genuina och genomsyra all din kommunikation. Var du än kommunicerar – på sociala medier, i annonser, i affischer, i e-post – ska ditt varumärke tydligt kännas igen.


Det här gäller förstås också din webbplats/e-handelsplattform. Men på den ställs det också andra krav för att ditt varumärke ska stärkas. Webbplatsen behöver vara användarvänlig och ge en bra användarupplevelse, ja, helt enkelt uppfylla din målgrupps förväntningar och krav. Har du en webbplats/e-handelsplattform som dina användare inte förstår… ja, då kommer du inte vidare mot dina mål.


För god användarupplevelse och användarvänlighet krävs en hel del engagemang och arbete. Vad som är användarvänligt för just din målgrupp förändras hela tiden.


Du måste regelbundet analysera dina användares beteenden på din webbplats/e-handelsplattform för att kunna göra de förbättringar och justeringar som krävs. När du lyckas, och ger din målgrupp en bra upplevelse när de besöker din webbplats, stärker du ditt varumärke.


 


TIPS 4
Skaffa en stabil plattform


Är ditt mål att varumärket och affären ska växa? Då är vår rekommendation att titta på en e-handelsplattform som du kan skala upp efter dina framtida behov.


Du kanske vill börja i en liten skala, men efter några år nå ut till fler marknader och länder? Då är det en fördel att din plattform redan från början är utrustad med olika stöd, som språkversioner och olika valutor. Det är viktigt att du väljer en plattform som du kan växa i långsiktigt.


Tyvärr har vi genom åren mött frustrerade kunder som tvingats byta plattform mitt i en tillväxtfas - dyrt och inget man vill investera i när pengarna hellre skulle behöva läggas på marknadsföring! Kanske ingen katastrof, men i stunden kan det kännas rätt frustrerande och försena dina mål.


Det absoluta minimikravet på en plattform är en sökmotoroptimerad webbsida med relevant innehåll. Berätta tydligt och enkelt om ditt företag och visa upp de produkter eller tjänster som du erbjuder.


Här kan det behövas expertis från en webbyrå. Sökmotoroptimering handlar nämligen inte bara om att skriva ett relevant innehåll. Din webbplats behöver också vara tekniskt optimerad för sökmotorer, alltså att koden är korrekt, för att din målgrupp ska ha lätt att hitta dig och få träff på sin webbplats när de söker efter produkter eller tjänster som liknar dina.


När du står inför valet av plattform ska du inte slarva med din research. Kolla noga upp vad de olika plattformarna erbjuder och hur du kan växa i dem.


 


TIPS 5
Nå ut


Hörs du inte, så finns du inte. Det uttrycket tror jag många av oss har hört. Vi på Osolo skulle nog vilja säga: Hörs du inte på rätt sätt, så finns du inte. 


Alltså, kommunicera till din målgrupp. Gör du det kommer du på sikt kunna bredda den. Berätta vad du erbjuder och till vem. Det finns massor av olika sätt att nå ut… och här kommer fyra sätt:


Sociala medier. Är du i startfasen ska du välja en kanal som du känner dig trygg med och där du vet att du kan nå din målgrupp. Sedan kan du ganska snabbt utöka till fler kanaler. 


Storytelling är ett effektivt sätt att nå ut. Det gör du på din webbplats men också via sociala medier. Det finns kanske en genuin historia bakom ditt företag, härliga anekdoter eller liknande? Du kan säkert en genuin story om du bara funderar lite. Lägg ut det på sajten och som en liten följetong, några små ”reels” i taget, till exempel på Instagram.


Sökmotoroptimering är superviktigt idag. När kunder söker efter produkter eller tjänster som ditt företag erbjuder i en sökmotor på internet vill du förstås att din webbplats ska hamna högt upp i träfflistan. Helst högst upp! 😊 Du kan jobba med din webbplats så att den blir optimerad för sökmotorer. När du lägger in korrekt semantiskt korrekt kod som sökmotorer enkelt kan läsa, och när du jobbar med att innehållet på webbplatsen ska vara relevant utifrån ditt varumärke, syns du högt upp bland träffarna och du kan vara säker på att dina blivande kunder hittar dig. 


Annonsering på internet, till exempel Google Ads, Native ads och sociala medier. Google Ads handlar kort och gott om betald annonsering för att du ska hamna högre upp i sökresultaten. Native ads har du säkert också sett förut – det är redaktionella annonser som oftast dyker upp på olika nyhetssajter. Den här typen av annonser brukar få ganska höga engagemangssiffror. Annonsering i sociala medier, som till exempel Facebook och Instagram, är populärt eftersom det kostar ganska lite att sprida sitt budskap. Även på Linkedin går det att skapa annonser, vilket kan vara intressant att testa för dig som vill nå ut till beslutsfattare inom en viss bransch. 


 


Ett sista litet bonustips…!


Sist men inte minst: Var beredd på att satsa rejält med tid och engagemang för att utveckla din affär och ditt varumärke! Konsulter som vi på Osolo, det vill säga webbyråer och sociala medie-byråer, kan bistå med mycket expertis och hjälp att producera. Men slutligen är det ändå du som kan ditt varumärke bäst och vet vad du har för mål med din verksamhet.


Ja, som du märker finns det många olika aspekter att ta hänsyn till när du ska utveckla ditt varumärke online. Osolo har kompetenser inom samtliga områden. Du kan din produkt - vi kan hjälpa dig att nå ut.


 


Är du intresserad av att veta mer?


Ring eller skicka ett mejl