Stäng formuläret

Jag vill starta ett projekt tillsammans med er

Jag fyller i det här formuläret för jag vill att ni ska ta kontakt med mig ASAP!


Säljarnas Riksförbund

Ny webbplats för Säljarnas Riksförbund.

Utmaningen


Fackförbundet Säljarnas Riksförbund riktar sig till personer som arbetar inom sälj och marknadsföring. Man erbjuder viktigt stöd i form av bland annat rådgivning, juridisk hjälp, avtalshjälp och coaching till sina medlemmar.

 


Inför vårt samarbete med Säljarnas bestod utmaningarna i att användarupplevelsen och gränssnittet inte riktigt levde upp till varken deras egna eller målgruppens förväntningar. Sajten hade låg konverteringsgrad - det vill säga den hade en hel del besökare men förvånansvärt få använde sig av de tjänster som erbjöds på sajten, som att bli medlem i förbundet direkt på webben.

Uppdraget


Fackförbundet Säljarnas Riksförbund riktar sig till personer som arbetar inom sälj och marknadsföring. De erbjuder viktigt stöd i form av bland annat rådgivning, juridisk hjälp, avtalshjälp och coaching till sina medlemmar.


Inför vårt samarbete med Säljarnas bestod utmaningarna i att användarupplevelsen inte riktigt levde upp till varken deras egna eller målgruppens förväntningar. Sajten hade låg konverteringsgrad. Den hade många besökare men förvånansvärt få använde sig av de tjänster som erbjöds på sajten, som att bli medlem i förbundet direkt på webben.


Samarbetet började med att vi på Osolo fick uppdraget att göra en analys av användarupplevelsen – en UX-review. Samtidigt gjorde vi en översyn av den tekniska plattformen och kod.


Vårt arbete resulterade i en kundresekarta som tydligt visade att användarupplevelsen haltade. Webbplatsen underlättade till exempel inte syftet att få fler medlemmar till riksförbundet – det var helt enkelt inte tillräckligt lätt och attraktivt att teckna medlemskap direkt på sajten. Med utgångspunkt i detta tog Osolo fram konkreta förslag på bättre användarupplevelse. Förslagen innehöll bland annat designjusteringar utifrån användarvänlighetsperspektiv, tydligare call-to-actions, utformning av formulär och förbättrad läsbarhet. Även förslag på en mer tydlig och lättnavigerad informationsstruktur togs fram.


Det blev uppenbart att en större förändring av webbplatsen behövde göras, vilket ledde till en helt ny webbplats som konverterar bättre och är byggd på en mer stabil kod och plattform.


 



   


Lösningen


Den nya webbplatsen byggdes i WordPress, som är lätt att använda för kunden och ger ett bra stöd för redaktören. Då blir det enkelt att skapa ett bra innehåll.


Vi utvecklade ett kundunikt tema för den nya webbplatsen utifrån riksförbundets specifika krav och önskemål.


Alla medlemmar loggar nu tryggt in med bankID, via integration med CGIs bankID-tjänst. Sajten är också integrerad med riksförbundets medlemssystem så att varje medlem kan se sina egna uppgifter och ändra i dem. Det finns också en integration med MailChimp för nyhetsbrev, generering av leads och nedladdning av filer.


Den nya webbplatsen togs fram med syftet att vara tydlig och guida besökaren rätt. Den riktar sig till både till dem som funderar på att bli medlemmar och till redan befintliga medlemmar. Här finns mycket nyttig information öppen för alla samt ”sneak peeks” på medlemsinnehåll. Självklart finns det också en hel del innehåll och tjänster som endast är till för inloggade medlemmar.


 


Samarbetspartners


Projektet har vi genomfört tillsammans med Ampilio och Säljarnas. Ampilio har arbetat med content, sökmotoroptimering och marknadsföring.

”Med snabba återkopplingar och med stor förståelse för hur vi arbetar har samarbetet med Osolo fungerat utmärkt! Vi är väldigt stolta och glada över vår nya site!”
Jan Zetterström, Förbundsordförande Säljarnas Riksförbund Se resultatet på saljarnas.se

Vill du veta mer om projektet?

Kontakta Minja Stark – kundansvarig, projektledare och webbstrateg – på 070 751 67 33 eller skicka ett mail till minja.stark@osolo.se