Nu var det ett tag sedan! Efter en intensiv och väldigt rolig vår drar det nu ihop sig till semestertider. Det senaste månaderna har varit fyllda av spännande uppdrag från våra kunder. Vi har skapat webbplatser, jobbat med appar, tagit fram grafiska profiler – ja, vi har till och med hunnit medverka som experter i ett panelsamtal om hur du bygger ett starkt varumärke. Här nedan kan du läsa mer om vad vi har pysslat med på det senaste!
För några veckor sedan fick vi till vår stora glädje vara med i en paneldebatt på Aurum Forum 2022 - ett event för verksamma inom branscherna smycken, guldsmide och konsthantverk. Ämnet var varumärke och Osolo var där för att prata kring ett ämne som vi brinner starkt för: Varför det är så viktigt med en riktigt bra webbplats/e-handelsplattform för att stärka och bygga ett varumärke.
Det blev ett mycket spännande samtal där olika specialister och företagare möttes för att dela med sig av olika perspektiv och erfarenheter. Vi på Osolo lyfte att första steget mot ett starkt varumärke alltid är en grundlig analys av nuläge och mål. Var är ditt företag idag? Var vill du vara om, låt säga, fem år? När den analysen är gjord har du en tydlig grund och kan gå vidare med annat viktigt, som plattform, visuell identitet, användarvänlighet och marknadsföring.
Inför vårt samarbete med Säljarnas bestod utmaningarna i att användarupplevelsen och gränssnittet inte riktigt levde upp till varken deras egna eller målgruppens förväntningar. Sajten hade bland annat låg konverteringsgrad - det vill säga den hade en hel del besökare men förvånansvärt få använde sig av de tjänster som erbjöds på sajten, som att bli medlem i förbundet direkt på webben.
Vi på Osolo inledde med göra en analys av användarupplevelsen, en så kallad UX Review, och en översyn av koden. Efter analysen föreslog vi konkreta förbättringar i både gränssnitt och kod, och också ett tydligare innehåll med en mer lättnavigerad informationsstruktur.
Nya saljarna.se togs fram i syfte att vara tydlig och guida besökaren rätt. På sajten finns nu mycket bra information som är öppen för alla besökare, med ”sneak peeks” på medlemsinnehållet. En hel del innehåll och tjänster är endast till för medlemmar, som tryggt loggar in via bankID.
”Med snabba återkopplingar och med stor förståelse för hur vi arbetar har samarbetet med Osolo fungerat utmärkt! Vi är väldigt stolta och glada över vår nya site!”
Jan Zetterström, Förbundsordförande Säljarnas Riksförbund
Här kan du läsa mer om vad vi gjort för Säljarnas Riksförbund och ta en titt på nya saljarnas.se