Stäng formuläret

Jag vill starta ett projekt tillsammans med er

Jag fyller i det här formuläret för jag vill att ni ska ta kontakt med mig ASAP!


Trendspaning 2024

Vi på Osolo har så här i början av året gläntat lite på dörren in till framtiden och spanat in vad som kommer att kännas relevant under 2024. Vår lista är en blandning av design, webb, teknik, funktion och användarupplevelse.

04 JAN 2024

Markus Ojanperä

markus.ojanpera@osolo.se


Kom ihåg att trender kommer och går. Att haka på en trend är inte alltid att föredra om ditt företag till exempel ska ha ett visuellt uttryck som ska hålla i flera år framåt. Det är alltid en fin balansgång och en del trender blir faktiskt en standard under en lång tid framåt. Den här listan består av spaningar som troligtvis kommer att vara aktuella under längre tid.


Men innan jag går in på vår lista vill jag bara säga att årets färg 2024 är  Peach Fuzz  enligt Pantone. Så bli inte förvånad om den färgen börjar poppa upp lite här och där under året.


AI och maskininlärning


Det hetaste samtalsämnet förra året kommer. Det här kommer bara att växa under 2024. Maskininlärning och artificiell intelligens kommer att användas för att skapa mer personliga och anpassade användarupplevelser. Med dess hjälp kommer webbplatser att föreslå innehåll, produkter och tjänster baserat på användarnas beteende och preferenser. Något som finns redan idag, men det kommer med tiden bli än mer träffsäkert och effektivt för att öka konvertering och försäljning. AI kommer också att använda mer och mer i vår egen bransch där vi kan få hjälp i till exempel bildbehandling, generering av grafiska mönster, användartestning av webblösningar, testning av kod och mycket, mycket mer. 


Tillståndsmedvetna webblösningar


Digitala tjänster, appar och webbplatser appar kommer att använda sensorer och andra teknologier för att bli medvetna om användarens tillstånd och anpassa innehållet därefter. Detta kan inkludera att anpassa innehåll baserat på användarens plats, tidpunkt på dagen, tidigare interaktioner och så vidare. Kanske till och med baserat på deras känslomässiga tillstånd.



Tillståndsmedveten design strävar alltså efter att skapa en mer användarcentrerad och anpassningsbar upplevelse. Det kan öka användarens engagemang och effektivitet samtidigt som det minimerar frustration och förvirring.


Asymmetriska och organiska former


I stället för strikta raka linjer och rektangulära former kommer designers att omfamna mer organiska, asymmetriska former. Du kommer förmodligen se det mer och mer under 2024 – både inom grafisk design och på webben. Vad gäller webbplatser så kommer det här mer mjuka formspråket skapa ett mer unikt uttryck. I detta organiska, asymmetriska och maximalistiska uttryck kommer såklart tydlighet och användarvänlighet alltid vara en viktig beståndsdel.



Exempel på organiska former på webbplatsen Karriär i handeln som vi gjort för Handelsrådet.


Interaktiv storytelling


På webben kommer så kallad interaktiv storytelling bli en tydlig trend. Detta är en storytelling-teknik för att skapa större engagemang hos besökarna på webbplatsen.Vad är då interaktiv storytelling? Jo, det kan vara stories i form av animerade sekvenser, interaktiv grafik och användarstyrt berättande där mottagaren får vara delaktig i historien på annat sätt än genom att läsa en text.


Inkluderande design och tillgänglighet


Fokus på tillgänglighet och inkluderande design har varit viktig på webben under lång tid och kommer att fortsätta vara det. Utvecklare och designers kommer att lägga ännu större fokus på detta för att säkerställa att webbplatser och appar är tillgängliga för alla tänkbara användare. Många gånger ses en tydligt definierad målgrupp i ett strategiarbete som en väldigt homogen massa. Något som vi vet inte stämmer och därför är inkluderande design och tillgänglighet en viktig nyckel för framgång på webben.  


Animerad typografi


Kinetic typography (också kallad dynamic typography) är en stil inom grafisk design och webbdesign som uttrycker rörelse och animation av text. Detta kan skapa engagemang och få betraktaren att uppmärksamma innehållet jämfört med den vanliga rubriken + brödtext.



Texten blir en grafisk komponent som genom animering på olika sätt kan förmedla budskap, berätta en story eller bara för att skapa en effekt för att ge ögat lite godis.



Alfred Hitchcocks North by Northwest (på svenska "I sista minuten") från 1959 anses vara den första långfilmen som i stor utsträckning använder kinetisk typografi i filmens förtexter. Den här typen av animering av text och budskap kommer vi alltså se mer av under 2024.


AR och VR


AR och VR kommer att spela en större roll inom webb och användarupplevelse, särskilt inom e-handel och utbildning. Fler och fler kommer att inkludera virtuella provrum för att prova kläder och accessoarer online och möjlighet att se deras produkter i din hemmiljö. VR kommer att växa inom utbildning och för att demonstrera nya produkter och lösningar.


 


Vill du veta mer?


Kontakta Markus Ojanperä:
markus.ojanpera@osolo.se
070 825 41 30


 


Prenumerera på vårT nyhetsmail